SWG Kunstlexikon
ANTHONIS VAN DYCK
kunstwerke
100 Meisterwerke – Gefangennahme Simsons – Anton van Dyck
Kunsthistorisches Museum Wien – YouTube
Das Kunsthistorische Museum und ORF III präsentieren mit der neuen TV-Reihe „100 Meisterwerke“ eine zeitgemäße österreichische Neuauflage des Fernsehklassikers aus den 1980er und 1990er Jahren. Generaldirektorin Sabine Haag und Schriftsteller Michael Köhlmeier stellen darin ab 7. März 2016 – Montag bis Freitag um 19.45 Uhr in ORF III – die einzigartigen Schätze des Kunsthistorischen Museums vor. Den Auftakt zur ersten Staffel mit 50 fünf-minütigen Kurzfolgen bildet Benvenuto Cellinis „Saliera“. Expertinnen und Experten des Hauses haben aus den Sammlungen des Kunsthistorischen Museums „100 Meisterwerke“ ausgesucht. Mit ihrem Fachwissen vermitteln sie dem Fernsehpublikum auf anregende Weise die besondere Bedeutung des jeweils im Zentrum einer Ausgabe stehenden Kunstobjekts, darunter berühmte Exponate wie die Reichskrone aus der Schatzkammer, Caravaggios „Rosenkranzmadonna“, Rubens’ „Das Pelzchen“, Giuseppe Arcimboldos „Allegorie auf den Winter“ aus der Gemäldegalerie, der Imperialwagen aus der Kaiserlichen Wagenburg oder Johann Baptist Streichers Hammerflügel aus der Sammlung alter Musikinstrumente. „100 Meisterwerke“ ist eine Kooperation von ORF III Kultur und Information, dem Kunsthistorischen Museum und Clever Contents, hergestellt mit Unterstützung von UNIQA. Alle Folgen der Reihe sind, nach der Erstausstrahlung auf ORFIII, auch in unserer Youtube-Playlist „100 Meisterwerke“ zu finden.
Anthony van Dyck | A collection of 449 paintings | LearnFromMasters |
Description: „Southern-Netherlandish painter, a major Baroque artist. Van Dyck was the son of a wealthy merchant from Antwerp. At the age of ten he already studied with a master painter, Hendrik van Balen. In 1615 he opened a workshop together with Jan Brueghel the Younger. His talent was recognized by his main example, his fellow Antwerp painter Peter Paul Rubens. Rubens employed Van Dyck in 1617. The oldest known and remaining work from his early period is a bearing of the cross from 1617. In 1620 he made his first journey to England, where he stayed at the court of king James I. The next year he travelled to Italy, where he spent most of his time in Genua. His main example in Italy would be Titian. Van Dyck also developed his skill in the painting of portraits, a genre that was to become his favourite. In Italy his style lost some of its strong melancholy and gained in sensitivity, with the use of warm southern colours. Back in Antwerp (1627) he enjoyed great fame and produced a series of masterpieces. One of those is a portrait of the archduchess Isabella, the governour of Flanders, who had appointed Van Dyck as court painter. He also painted several large altarpieces. In 1632 Van Dyck moved to England, where the passionate art collector king Charles I also made him a court painter. King Charles earlier had persuaded Rubens to stay at his court. Van Dyck was granted a pension, became very popular, married the daughter of a lord and had a mistress. He also often travelled abroad. During a visit to Paris he fell seriously ill. Back in London he died in 1641. Van Dyck was buried in St. Paul’s Cathedral.“ | YouTube
WIKIPEDIA
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100 Meisterwerke – Gefangennahme Simsons – Anton van Dyck
Kunsthistorisches Museum Wien – YouTube
Das Kunsthistorische Museum und ORF III präsentieren mit der neuen TV-Reihe „100 Meisterwerke“ eine zeitgemäße österreichische Neuauflage des Fernsehklassikers aus den 1980er und 1990er Jahren. Generaldirektorin Sabine Haag und Schriftsteller Michael Köhlmeier stellen darin ab 7. März 2016 – Montag bis Freitag um 19.45 Uhr in ORF III – die einzigartigen Schätze des Kunsthistorischen Museums vor. Den Auftakt zur ersten Staffel mit 50 fünf-minütigen Kurzfolgen bildet Benvenuto Cellinis „Saliera“. Expertinnen und Experten des Hauses haben aus den Sammlungen des Kunsthistorischen Museums „100 Meisterwerke“ ausgesucht. Mit ihrem Fachwissen vermitteln sie dem Fernsehpublikum auf anregende Weise die besondere Bedeutung des jeweils im Zentrum einer Ausgabe stehenden Kunstobjekts, darunter berühmte Exponate wie die Reichskrone aus der Schatzkammer, Caravaggios „Rosenkranzmadonna“, Rubens’ „Das Pelzchen“, Giuseppe Arcimboldos „Allegorie auf den Winter“ aus der Gemäldegalerie, der Imperialwagen aus der Kaiserlichen Wagenburg oder Johann Baptist Streichers Hammerflügel aus der Sammlung alter Musikinstrumente. „100 Meisterwerke“ ist eine Kooperation von ORF III Kultur und Information, dem Kunsthistorischen Museum und Clever Contents, hergestellt mit Unterstützung von UNIQA. Alle Folgen der Reihe sind, nach der Erstausstrahlung auf ORFIII, auch in unserer Youtube-Playlist „100 Meisterwerke“ zu finden.
Anthony van Dyck | A collection of 449 paintings | LearnFromMasters |
Description: „Southern-Netherlandish painter, a major Baroque artist. Van Dyck was the son of a wealthy merchant from Antwerp. At the age of ten he already studied with a master painter, Hendrik van Balen. In 1615 he opened a workshop together with Jan Brueghel the Younger. His talent was recognized by his main example, his fellow Antwerp painter Peter Paul Rubens. Rubens employed Van Dyck in 1617. The oldest known and remaining work from his early period is a bearing of the cross from 1617. In 1620 he made his first journey to England, where he stayed at the court of king James I. The next year he travelled to Italy, where he spent most of his time in Genua. His main example in Italy would be Titian. Van Dyck also developed his skill in the painting of portraits, a genre that was to become his favourite. In Italy his style lost some of its strong melancholy and gained in sensitivity, with the use of warm southern colours. Back in Antwerp (1627) he enjoyed great fame and produced a series of masterpieces. One of those is a portrait of the archduchess Isabella, the governour of Flanders, who had appointed Van Dyck as court painter. He also painted several large altarpieces. In 1632 Van Dyck moved to England, where the passionate art collector king Charles I also made him a court painter. King Charles earlier had persuaded Rubens to stay at his court. Van Dyck was granted a pension, became very popular, married the daughter of a lord and had a mistress. He also often travelled abroad. During a visit to Paris he fell seriously ill. Back in London he died in 1641. Van Dyck was buried in St. Paul’s Cathedral.“ | YouTube
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100 Meisterwerke – Gefangennahme Simsons – Anton van Dyck
Kunsthistorisches Museum Wien – YouTube
Das Kunsthistorische Museum und ORF III präsentieren mit der neuen TV-Reihe „100 Meisterwerke“ eine zeitgemäße österreichische Neuauflage des Fernsehklassikers aus den 1980er und 1990er Jahren. Generaldirektorin Sabine Haag und Schriftsteller Michael Köhlmeier stellen darin ab 7. März 2016 – Montag bis Freitag um 19.45 Uhr in ORF III – die einzigartigen Schätze des Kunsthistorischen Museums vor. Den Auftakt zur ersten Staffel mit 50 fünf-minütigen Kurzfolgen bildet Benvenuto Cellinis „Saliera“. Expertinnen und Experten des Hauses haben aus den Sammlungen des Kunsthistorischen Museums „100 Meisterwerke“ ausgesucht. Mit ihrem Fachwissen vermitteln sie dem Fernsehpublikum auf anregende Weise die besondere Bedeutung des jeweils im Zentrum einer Ausgabe stehenden Kunstobjekts, darunter berühmte Exponate wie die Reichskrone aus der Schatzkammer, Caravaggios „Rosenkranzmadonna“, Rubens’ „Das Pelzchen“, Giuseppe Arcimboldos „Allegorie auf den Winter“ aus der Gemäldegalerie, der Imperialwagen aus der Kaiserlichen Wagenburg oder Johann Baptist Streichers Hammerflügel aus der Sammlung alter Musikinstrumente. „100 Meisterwerke“ ist eine Kooperation von ORF III Kultur und Information, dem Kunsthistorischen Museum und Clever Contents, hergestellt mit Unterstützung von UNIQA. Alle Folgen der Reihe sind, nach der Erstausstrahlung auf ORFIII, auch in unserer Youtube-Playlist „100 Meisterwerke“ zu finden.
Anthony van Dyck | A collection of 449 paintings | LearnFromMasters |
Description: „Southern-Netherlandish painter, a major Baroque artist. Van Dyck was the son of a wealthy merchant from Antwerp. At the age of ten he already studied with a master painter, Hendrik van Balen. In 1615 he opened a workshop together with Jan Brueghel the Younger. His talent was recognized by his main example, his fellow Antwerp painter Peter Paul Rubens. Rubens employed Van Dyck in 1617. The oldest known and remaining work from his early period is a bearing of the cross from 1617. In 1620 he made his first journey to England, where he stayed at the court of king James I. The next year he travelled to Italy, where he spent most of his time in Genua. His main example in Italy would be Titian. Van Dyck also developed his skill in the painting of portraits, a genre that was to become his favourite. In Italy his style lost some of its strong melancholy and gained in sensitivity, with the use of warm southern colours. Back in Antwerp (1627) he enjoyed great fame and produced a series of masterpieces. One of those is a portrait of the archduchess Isabella, the governour of Flanders, who had appointed Van Dyck as court painter. He also painted several large altarpieces. In 1632 Van Dyck moved to England, where the passionate art collector king Charles I also made him a court painter. King Charles earlier had persuaded Rubens to stay at his court. Van Dyck was granted a pension, became very popular, married the daughter of a lord and had a mistress. He also often travelled abroad. During a visit to Paris he fell seriously ill. Back in London he died in 1641. Van Dyck was buried in St. Paul’s Cathedral.“ | YouTube